co jeść żeby mieć białe zęby

Piękny uśmiech jest prawdziwą wizytówką każdego z nas. Podświadomie rozmawiając z drugą osobą, zwracamy uwagę nie tyle na słowa, ile na mimikę, wygląd twarzy, usta czy białe zęby. Żółte i zaniedbane zęby nie są dobrze odbierane. Istnieje kilka skutecznych sposobów na piękny uśmiech np. wybielanie. Na nic się jednak ono zda jeśli nie będziemy uważać na to, co jemy. Niektóre produkty po prostu sprawiają, że na zębach osadza się osad, inne pomagają go usunąć i naturalnie wybielają zęby. Co jeść, aby mieć białe zęby? Co szkodzi na zęby? A czego unikać, aby mieć zdrowe? Sprawdźmy. 

 

Lista produktów, które warto jeść, żeby mieć zdrowe zęby

Białe zęby to nie tylko kwestia regularnego ich mycia. Warto również przestrzegać podstawowej diety. Oto lista zalecanych produktów, które warto jeść:

  • truskawki - kwasy zawarte w tych owocach moją właściwości wybielające powierzchnię zębów. Dużą rolę odgrywa kwas maleinowy zawarty w truskawkach, to on pozwala uzyskać efekt wybielania.
  • cytrusy – w cytrusach znajdują się enzymy, które niszczą bakterię będące przyczyną próchnicy. Podczas jedzenia owoców pobudzana jest produkcja śliny o działaniu przeciwbakteryjnym.
  • jabłka – jedząc owoce, pobudzamy nie tylko wydzielanie śliny i poszczególnych enzymów, ale również pozbywamy się resztek jedzenia, płytki na zębnej. Jabłka dostarczają również wielu witamin i minerałów korzystnych dla całego organizmu. Najlepiej spożywać je w formie surowej.
  • marchew – szczególnie spożywana w postaci surowej działa jak naturalna szczoteczka do zębów. Doskonale oczyszcza przestrzenie między zębowe z pozostałości jedzenia. Jej spożywanie wpływa na prawidłowe formowanie się zgryzu, w szczególnych przypadkach powoduje również prostowanie zębów. Polecana jest dla tego małych dzieciom, którym zaczynają się wyrzynać pierwsze zęby. 
 

 
  • mleko, nabiał - Odpowiednia ilość witamin, minerałów to gwarancja śnieżnobiałego i zdrowego uśmiechu, dlatego warto wybierać produkty, które dostarczą je do naszego organizmu. Nabiał bogaty jest w wapń, który wzmacnia kości i zęby, jest podstawowym materiałem budulcowym zębów. Warto jeść jogurty naturalne, kefiry czy maślanki. W przypadku alergii przetwory z mleka krowiego można zastąpić mlekiem kozim czy roślinami strączkowymi, orzechami laskowymi czy migdałami. Niedobór wapnia powoduję kruchość zębów, ich wypadanie oraz problemy z próchnicą.
  • brokuły – te warzywa to naturalne źródło koenzymu Q 10 oraz wapnia. Koenzym zwiększa odporność organizmu, chroni dziąsła przed drobnoustrojami, zapobiegając odsłanianiu się szyjek zębowych.
  • pić zieloną herbatę – zielona herbata nie tylko idealnie sprawdzi się podczas odchudzania, to również doskonałe źródło fluoru. W jednej filiżance znajduje się nawet 0,3 mg fluoru. Fluor wzmacnia zęby oraz ich szkliwo, zapobiega też tworzeniu się próchnicy. W sposób naturalny dbamy o zdrowie naszych zębów.
 

Czego unikać, aby mieć zdrowe zęby?

Wiele osób po wybielaniu, zastanawia się, co szkodzi na zęby. Naturalnie, że chcemy efekt wybielania zachować na dłużej. Możemy to zrobić, unikając produktów szkodliwych dla zębów. A oto one:

  • słodycze – cukier przyczynia się rozwoju próchnicy. Warto więc je ograniczyć w diecie, zwłaszcza karmelki czy wszelkiego rodzaju cukierki do ssania, gdzie kontakt zębów z cukrem zawartym w tych produktach jest wydłużony. Poza tym twarde cukierki jeśli spróbujemy je gryźć, mogą powodować ukruszenie się zęba.
  • ciemne owoce typu: czarna porzeczka, jagody – są to produkty, które zawierają w sobie ciemne barwniki. Barwią one zęby, pozostawiając na nich ciemne plamy. Powierzchnia zębów nie jest tak idealnie gładka, jak większości się może wydawać. Ma budowę delikatnie chropowatą, z niewielkimi otworami. Cząsteczki barwiące dostają się do nich, z czasem tworząc większe i bardziej widoczne przebarwienia.
  • kawa – ten czarny napój zawiera kwaśny odczyn pH, co może szkodzić zębom, sprzyja to namnażaniu się bakterii próchnicy. Na zębach tworzony jest szorstki. Lepki nalot, który sprzyja wywieraniu się resztek pokarmowych i rozwoju bakterii. Problematyczne są również polifenole zawarte w kawie. Powodują one przebarwienia, plamy i żółknięcie zębów. Kawa też wypłukuje minerały takie jak magnez i wapń. Wiemy doskonale, że zwłaszcza ten ostatni jest niezbędny dla zdrowia zębów.
  • herbata – o ile zielona herbata może dobroczynnie oddziaływać na nasze zęby, o tyle czarna już nie koniecznie. Wszystko przez działanie barwiące. Osady z herbaty są bardzo nieestetyczne. Im ciemniejsza herbata tym osad jest groźniejszy dla naszych zębów po wybielaniu. Rekomenduje się picie jasnej herbaty.
  • czerwone wino – kwasy zawarte w winie powodują, że w jamie ustnej pojawia się kwaśne pH, sprzyjające niszczeniu szkliwa. Po wypiciu czerwonego wina na zębach odkłada się osad. Mogą wystąpić przebarwienia, które na początku nie są zbyt widoczne, z czasem to się zmienia. Podczas spożywania alkoholi zmniejsza się produkcja śliny, która neutralizuje kwasy. Występuje większe prawdopodobieństwo pojawienia się próchnicy. Jeśli jednak już nam się zdarzy wypicie kieliszka wina, pamiętajmy, że zęby dobrze jest umyć dopiero po upływie minimum pół godziny. Szybkie mycie zębów osłabia zęby i nie pozwala ślinie oraz jej enzymom na neutralizację szkodliwych kwasów.
  • palenie tytoniu – pod wpływem papierosów barwa zębów ulega zmianie. Zęby palaczy żółkną i mają przebarwienia. A to wszystko za sprawą substancji toksycznych zawartych papierosach. Poza tym u palaczy wybielana jest mniejsza ilość śliny, co prowadzi do szybszego rozwoju próchnicy. Tytoń ma negatywny wpływ na przyzębie oraz całą błonę śluzową jamy ustnej. 

Nie wystarczy więc tylko jeść odpowiednie produkty, aby mieć białe zęby, warto również wystrzegać się negatywnych nawyków.