Odpowiednio dobrana dieta nie tylko dostarcza niezbędnych składników pokarmowych i minerałów, ale również może niwelować objawy wielu chorób. Dietę z niskim indeksem glikemicznym stosuje się, chociażby w przypadku cukrzycy, a także innych zaburzeń poziomu cukru. Czy wiecie, co to jest dieta o niskim indeksie glikemicznym i kto powinien ją stosować? Sprawdźcie koniecznie, bo może się okazać, że to właśnie Wy jesteście w gronie tych osób. 

Co to jest dieta o niskim indeksie glikemicznym?

Poziom cukru we krwi stale zmienia się w naszym organizmie. Zależne jest to od spożycia danego produktu, czy jesteśmy nad czczo lub po posiłku oraz od czasu, jaki minął od jego spożycia. Indeks glikemiczny określa procentowy wzrost poziomu cukru, jaki nastąpił po spożyciu wybranego produktu. Stosując dietę o niskim IG, jemy produkty, które powodują wolniejszy wyrzut glukozy do krwi i tak nie nadwyrężają trzustki, która musi produkować insulinę przy wysokim poziomie cukru. Rezygnujemy tym samy z produktów o wysokim indeksie glikemicznym, które, mimo że wchłaniają się szybciej, to powodują duże wahania poziomu glukozy we krwi. Gwałtowne skoki poziomu insuliny we krwi są na tyle niekorzystne dla naszego organizmu, że stymulują go do magazynowania składników energetycznych, przez tworzenia dodatkowej tkanki tłuszczowej.

Jakie produkty zawierają niskie IG?

Decydując się na dietę o niskim indeksie glikemicznym, musimy wybierać w większości tylko te produkty, których IG jest najniższe. Dostępne są tabele IG, w których można sprawdzić wartość poszczególnych produktów przed przygotowaniem posiłku. Dla osób, które cierpią na brak czasu lub zwyczajnie podczas pracy chcą zjeść coś o niskim IG, doskonałym rozwiązaniem będzie dieta pudełkowa low ig. Dostarczana dieta opiera się na zapewnieniu właściwej podaży białka, warzyw, węglowodanów złożonych z niskim i średnim indeksem glikemicznym. Zazwyczaj im mniej przetworzony jest dany produkt, tym jego IG będzie niższe. Produktami o niskim IG będą niektóre świeże warzywa i owoce, nasiona roślin strączkowych, kapusta kiszona oraz pełnoziarniste produktu zbożowe z niskiego przemiały. Produkty klasyfikowane są według IG w ten sposób, że te do 55 są produktami o niskim IG, te od 55 do 70 produktami o średnim IG, natomiast wszystkie powyżej 70 uważane są za te o wysokim IG.

Kto powinien być na diecie o niskim indeksie glikemicznym?

Tak naprawdę dietę o niskim indeksie glikemicznym może stosować każdy z nas niezależnie od stanu zdrowia. Jest ona bezpieczna, ponieważ opiera się ona na zdrowych niskoprzetworzonych produktach. Co więcej, pozwoli ona poczuć się nasyconymi na dłużej i uniknąć podjadania. Dzięki diecie o niskim IG w naszym organizmie nie będzie drastycznych skoków oraz spadków glukozy we krwi. Dietę o niskim IG powinny w szczególności stosować osoby chore na insulinooporności oraz cukrzycę, gdzie konieczna jest kontrola poziomu glukozy we krwi. Insulinooporność zmniejsza wrażliwość organizmu na działanie insuliny. Konieczne jest więc spożywanie odpowiednich produktów.

Musimy również pamiętać o tym, że produkty o niskim IG nie powodują odkładania nadmiernej ilości tkanki tłuszczowej. Posiłki sycą na dłużej, a my rzadziej podjadamy między nimi. Często bogate są w błonnik pokarmowy, który usprawnia pracę jelit. Taka dieta jest więc dobrym sposobem na walkę z otyłością, jak i samą nadwagą. Nie musimy się katować, ograniczać jedzenia, aby schudnąć, wystarczy wybierać produkty, które nam w tym łatwo pomogą.

Więcej porad na temat diety o niskim indeksie glikemicznym dostarczy Wam blog z poradami prozdrowotnymi Goodie Foodie.